Rollspel

Assei Rollspelet – Kampens hjältar

“Det är dags att ta upp kampen mot staten. Folket måste lära sig att frikärlek är den rätta vägen framåt. Vi är få, men kampen finns överallt och vi tänker inte tystas av tyranniet. Anslut er till kampen, för hur kan kärlek mellan samtyckande vuxna vara fel när det bara handlar om ras.

Assei är numera den enda kända delen av världen, den enda överlevande stat i det sista raskriget. Nationen består av skyddade städer som är sammankopplade av tunnelbanor och separerade av en död yttre värld. Världen blev förgiftad och förstörd av en ohindrad industri samt skoningslös krigföring. Assei styrs av en teokrati, en religiös regering. Religionen beskriver hur gudens fyra barn – syskonen – kom till världen och vägledde de fyra raserna ut ur kriget: människorna, alverna, dvärgarna och trollen. Dessa raser, även kallat blodsarven, är de sista kvarvarande folken. Enligt religionen ska raserna hålla sitt blod rent och därmed bo separat för att inte frestas i synd.”

Rollspelet Assei utspelar sig i en modern urbanfantasyvärld helt separat från vår. Äventyren som världen bjuder på inkluderar rasfrågor, dold tyranni och religiöst förtryck, men även gängkrig i slummens vilda värld. Det är upp till spelarna att försöka överleva, förändra eller utforska samhällets problem. Statens makt råder ibland medborgarna, men i mörka vrår finns kriminella nätverk och i utkanten styr slummens gäng.

Regelverk/Tema: Assei

Arrangör: Hugo Drakemyr

Trial & Terror

En rollspelssession i skräckens tecken, med bara en liten hint av lajv inmixat.

Minnet från gårdagen bleknar snabbt när du vaknar och inser att du inte befinner dig i din trygga säng hemma. Istället vaknar du upp i en kall och mörk källare, tillsammans med ett fåtal andra människor. Du har ingen aning om vilka de andra är och de paranoida tankarna flyger runt i ditt huvud allteftersom ni börjar utforska mörkret. Går de att lita på? Vem är ansvarig för vad som händer? Vart är ni? Frågorna är många, svaren få och otydliga och skräcken lurar runt varje hörn. Kommer ni kunna samarbeta så pass länge att ni lyckas ta er ut och ta reda på vad som händer, eller kommer osämjan sprungen ur ovetskapen i er situation att få gruppen att brista?

Regelverk: Friform/egentillverkat

Anmälningstyp: Föranmälan (max 5 platser)

Arrangör: Samuel Lowejko

 

Western 4 – Priset för ett liv

Elizabeth vägrar ge upp, vägrar förlora hoppet eller sänka farten. Hennes ende son är bortrövad och det finns inget utrymme för att låta sentimentalitet eller andra känslor ta över. Nu är det enda som spelar någon roll att de befriar Allister och gör upp med förövarna, sedan får hon fundera på framtiden.

Hon har hyrt in en brokig samling hårdföra typer för uppdraget. Ingen av dem passar i några finare salonger, men hon räknar kallt med att hon lyckats köpa deras lojalitet åtminstone så länge uppdraget varar, vad hon än begär av dem. Nu är det dags för dem att förtjäna den frikostiga ersättning Ashland Coal, Iron & Steel Company betalar för deras tjänster.

Regelverk/Tema: Western

Tider: 2 sena pass, 5 timmar styck

Arrangör: Daniel Ekerot

Indierummet

Typ: Drop-in rollspel.
Beskrivning: Är du sugen på att spela rollspel? Då är det bara att komma förbi Indierummet. Vårat utbud av rollspel är kraftigt varierande men majoriteten fokuserar på drama och relationer mellan rollpersonerna. Detta eftersom Indierummet har sitt ursprung Story-now rörelsen. Så oavsett om du är nybörjare eller veteran till hobbyn så är du mer än välkommen in till oss.

Indierummet arrangeras i samarbete med Föreningen WRNU.

Arrangörer: Fredrik Sergler och Simon Pettersson.

Anmälningstyp: Drop-in

Speltillfällen: Under hela konventet (Från ca 9-tiden till runt midnatt).